Friday 19 June 2015

5 TIPS PUASA UNTUK IBU HAMIL


Alhamdulillah hari ni masuk hari kedua Ramadhan. Selamat berpuasa untuk u all.
Entry kali ni saya nak berkongsi ilmu tentang tips Berpuasa bagi Ibu hamil. Info2 ini saya dapat dari hasil pembacaan saya (saya ni suka membaca) hihihi.. 




Bagi para ibu hamil yang ingin berpuasa mungkin ada yang bimbang dengan keadaan bayi dalam kandungan takut bayi tak dapat zat yang cukup & menjejas perkembangannya. Bukan itu sahaja,bila berpuasa badan jadi lemah dan tak bertenaga sebab semua zat2 dah di salur ke baby.


Di sini saya ada beberapa tips yang boleh di kongsi agar ibu hamil boleh berpuasa tanpa risau akan bayi dalam kandungan. 


1. Elak / kurangkan makanan yang mengandungi lemak sebab boleh menyebabkan letih & mual
2.Perbanyakkan makanan berkhasiat untuk rasa kekal bertenaga. Ibu hamil memerlukan zat yang khusus dari makanan tambahan /suplemen untuk tenaga dan kesihatan yang berpanjangan semasa hamil.
3. Hindari makanan yang mengandungi gula yang tinggi ketika bersahur & berbuka kerana ianya mudah dicerna sehingga mengakibatkan rasa mudah lapar.
4. Ketika Sahur pilih makanan yang lama dicerna seperti karbohidrat komplexs & sayuran agar tidak mudah terasa lapar.
5. Rehat yang cukup. Kurang aktiviti membuat kerja rumah kerana ianya memerlukan tenaga dan menyebabkan badan cepat letih dan lapar.


Oh ye, suplemen Shaklee juga ada untuk Ibu2 hamil yang ingin berpuasa. Jika ingin berpuasa penuh ketika hamil, apa salahnya kita amalkan suplemen. Insha Allah Ibu sihat, baby pun sihat. Antara produk Shaklee untuk ibu hamil yang ingin berpuasa:

ESP PROTEIN (perisa natural vanilla) : – Membekalkan tenaga & memberikan rasa kenyang yang lebih lama. Menyediakan tenaga yg berkekalan dan membantu menahan rasa lapar menerusi bekalan sumber tenaga yg konsisten.

MEALSHAKE (perisa french vanilla) : ‘Easy-On-the-Go Meal’ kerana penyediaannya yang begitu mudah, dan kandungannya yang lengkap membekalkan nutrient keperluan harian. Membekalkan sekurang-kurangnya 35% (atau lebih) Nilai Harian (Daily Value) bagi 19 vitamin dan mineral penting yang diperlukan oleh tubuh. Sumber yang kaya dengan kalsium, fibre dan protein.

PERFORMANCE DRINK (perisa natural orange): – Ia mengandungi formula karbohidrat unik Shaklee iaitu opticarb yang membekalkan tenaga serta merta. Opticarb ialah rangkaian karbohidrat yang memberikan kita tenaga berterusan tanpa menganggu kestabilan gula dalam darah. Membantu mengelakkan rasa dehydrate akibat kurang minum air ketika sedang berpuasa. Terbukti secara klinikal mampu menyokong tahap hidrasi berbanding air.





Untuk sebarang pertanyaan harga & konsultasi produk boleh hubungi saya Pn Suria 
(call/wassap 019 2422035)

Comments
0 Comments
- See more at: http://mxdotmy.blogspot.com/2013/04/cara-pasang-kotak-komen-facebook-di-blog.html#sthash.H7stDJxi.dpuf

No comments :