Thursday 16 July 2015

PERLUKAH MAKAN ASID FOLIK & OBIMIN SEMASA HAMIL?


Assalamualaikum. I'm Aya Suria pengedar Shaklee Banting & seluruh Malaysia
Entry harini ni saya nak kongsi tentang perlukah makan Obimin ketika hamil?


Obimin merupakan sejenis vitamin yang di bekalkan oleh klinik kerajaan kepada ibu2 yang sedang hamil. Tujuan di bekalkan vitamin Obimin ni untuk memastikan si ibu & anak dalam kandungan mendapat bekalan nutrisi & zat yang cukup. Kalau dulu masa saya preggy saya tertanya2 kenapa lah saya harus makan ubat banyak2 ni. Dah la tak sedap hihihi..sekarangg baru tahu, ooo rupanya itu adalah vitamin. Kita bukan saja di bekalkan dengan Obimin tapi ada lagi beberapa pil Acid Folic, Zat besi..jenuh nak telan. Haha

Kenapa ibu hamil perlu makan Obimin? Obimin perlu untuk tambah kandungan darah / untuk sel darah merah yang baru supaya ibu hamil tidak mengalami Anemia (kurang darah) . Ini akak mencegah ibu hamil dari letih & pucat. Ada sesetengah ibu hamil yang fobia nak makan obimin, sebab terdengar mitos baby yang bakal lahir akan terlalu besar sebenarnya tidak, baby besar tu biasanya berpunca dari ibu menghidap kencing manis ketika hamil.

Asid folik pula penting bagi perkembangan fizikal & saraf bayi dalam rahim pada awal kehamilan. Sebab tu dari awal kehamilan kita di bekalkan  asid folik oleh klinik untuk halang kecacatan neural tube & membantu pembentukan saraf & sel2 yang lain. So jangan skip2 makan asid folik ye,

Tahu tak? Kebanyakkan vitamin yang di bekalkan di klinik2 merupakan vitamin sintetik.
Sintetik tu kira macam tak ori la..ada pewarna, perisa tiruan, ia yang dihasilkan dari manipulasi bahan kimia yang ada ciri2 hampir sama dgn yg terdapat dalam vitamin. Formulanya sama tapi tetap tak sama dgn semulajadi.

Contohnya Obimin, cuba letak kat tangan dan genggam beberapa minit, pewarna Obimin tu akan luntur melekat kat tangan kita, Eh, takkan klinik bagi vitamin tak ori? tak bahaya ke? Actually boleh je makan vitamin sintetik tak salah. Tapi better kita pilih vitamin yang semulajadi kerana itu lebih baik, sama jugaa macam susu untuk bayi antara susu formula & susu ibu mana lagi baik? of cos lah susu asli @ semulajadi iaitu susu ibu. Nutris & zat dapat sepenuhnya oleh ibu & anak dalam kandungan. 

Obimin mengandungi pewarna tiruan


Shaklee merupakan Vitamin Semulajadi, tiada pewarna & perisa tiruan. Sekarang ini ramai ibu2 yang memilih untuk makan vitamin Shaklee waktu hamil. Ianya selamat & paling bagus kuasa penyerapan vitamin semuljadi sangat pantas. Tak perlu dah makan Obimin & Acid Folik yang di bekalkan klinik. Baunya & rasanya pun meloyakan hihihi.. Bagi ibu2 yang tidak boleh telan vitamin klinik, apa kata anda cuba Vitamin Shaklee. 

Sebagai ganti Obimin anda boleh bertukar kepada VITALEA MULTIVITAMIN fungsinya lebih kurang sama dengan Obimin malah kuasa penyerapan Vitlalea lebih bagus & cepat larut dalam tubuh badan.

Vitalea mudah larut di dalam badan.

Untuk Asid Folik pula, jika anda tak lalu nak telan Asid Folik yang di beri oleh klinik, anda boleh bertukar kepada Vitamin B COMPLEX Shaklee, di mana ianya mengandungi 8 jenis vitamin B termasuk Asid folic & Biotin.


Harga kedua2 vitamin ini tak mahal pun. Vitalea Multivtamin berharga RM 88.75/120 biji
B Complex RM 53.75/ 120 biji Paling jimat sebab sebotol vitamin boleh bertahan selama 4 bulan!
Jika berminat boleh hubungi saya untuk order. Call /wassap 019 2422035 Aya Suria

Comments
0 Comments
- See more at: http://mxdotmy.blogspot.com/2013/04/cara-pasang-kotak-komen-facebook-di-blog.html#sthash.H7stDJxi.dpuf

No comments :