Monday, 19 November 2018

TUNTUTAN HIDUP



Selama 2 tahun saya dan suami tak bekerja akibat company tutup. Kami teruskan hidup dengan berniaga kecil-kecilan di tepi jalan. Mujur saya ada buat side income kecil-kecilan dengan berniaga online. Setidak-tidaknya dapatlah saya dan keluarga kecil saya meneruskan hidup.

Alhamdulillah ini tahun ke-5 saya berniaga secara online dengan Shaklee. Walaupun berniaga kecil-kecilan secara online ia sangat membantu. 

Januari 2018 Saya diterima bekerja di syarikat yang berhampiran rumah saya dan suami saya masih terus berniaga.
Alhamdulillah dapatlah bernafas sikit bila salah seorang dah bekerja tetap.

Macam biasalah sebagai ibu yang bekerja, Isnin hingga jumaat 9.00 pg - 5.00 ptg. Balik rumah terus masak untuk suami & anak2. Malam 8-12  sambung lagi kerja kat rumah dan part time tolong suami berniaga buger.

Esoknya pagi2 saya hantar anak sekolah & pergi kerja. Begitulah rutin saya tiap2 hari. Weekend berniaga jual pisang goreng tepi jalan, ada masa hantar barang ke customer, ke sana ke mari, balik rumah sambung mengemas, lipat baju yang berlambak, masak untuk suami dan anak2.

Walau pun agak sibuk TAPI saya masih lagi mampu meneruskan bisnes kecil saya secara online.
Macamana saya urus masa saya? Sebenarnya tak susah pun. Bisnes Shaklee ni mudah je, tak rasa menyusahkan saya pun. Semuanya melalui "alam maya" post kt fb page, update blog, layan pm, wassap customer. semua tu boleh di lakukan waktu saya buat kerja rumah. Kiranya memang handphone ni sentiasa ada di sisiku hihihi, sambil masak boleh online, sambil lipat baju boleh online, sambil ajar anak baca buku pun sempat juga tengok handphone, sampai anak pun komplen haha

Sebab apa saya buat semua ni, tak penat ke?

TUNTUTAN HIDUP, ye tuntutan hidup memaksa saya buat semua ni. Kos sara hidup makin meningkat, semua benda dah mahal, nak simpan duit untuk anak2 pun tak dapat. kalau saya tak buat saving untuk anak2 macamana la hidup anak2 saya nanti.  Saya berniaga  supaya anak2 saya hidup senang pada masa sekarang dan masa depan. Bagi saya anak2 segala2nya. Saya sanggup buat apa saje untuk lihat mereka gembira. Dengan bisnes Shaklee saya bersyukur sangat dapat saving untuk anak2, nak harapkan duit gaji memang ngam2 untuk byr hutang. Hutang kereta,hutang rumah,hutang PTPTN, bil air, bil letrik, bil astro ape lagi?? banyak laaa 😣 Tu sume guna duit. Kalau berniaga dapat untung 5 ringgit pun dah syukur alhamdulillah.

Disebabkan tuntutan hidup yang mendesak kita janganlah terlalu banyak alasan untuk memulakan sesuatu. Itu tak boleh ini tak boleh, itu tak sempat,ini tak sempat, sibuk ini sibuk itu. Cuba dulu baru kita tahu sejauh mana kemampuan kita.

Alhamdulillah walaupun Shaklee hanya bisnes part time saya dapat juga saya meneruskan tuntutan hidup yang makin mencabar.

Jadi para wanita di luar sana, jangan terlalu bergantung pada suami. Kita sebagai tulang belakang suami dan anak2 apa lah salahnya kita bantu suami kita. Jika suri rumah berniagalah secara part time even berniaga kecilan di alam maya. Langit tidak selalu cerah, mana tahu dengan kerjaya kecil inilah yang akan membantu kita untuk meneruskan hidup.

Doakan kami sekeluarga
saya juga doakan anda semua.
*Gambar kenangan manis ketika mendapat anugerah "Leadership Consistency" dari Shaklee :)



Thursday, 4 January 2018

INFORMASI UNTUK IBU HAMIL DAN MENYUSU



"Kekurangan pengambilan kalsium atau leka dalam memberi tumpuan terhadap zat kalsium boleh menyebabkan komplikasi semasa meneran saat-saat melahirkan anak. Lebih buruk, kesannya akan berterusan sehingga usia tua (osteoporosis.). Kekurangan zat itu juga boleh mengakibatkan masalah kesejukan dan kekejangan pada bahagian kaki. Kekejangan yang berlaku itu boleh mengganggu emosi ibu"

Di nasihati ibu-ibu yang merancang hamil, sedang hamil mahupun yang sudah melahirkan anak supaya mengekalkan mengambil kalsium sama ada berbentuk suplemen mahupun daripada sumber semula jadi.


Ostematrik Kalsium Shaklee dalam bentuk tablet.
Mudah! 

Sunday, 4 June 2017

TIPS BERTENAGA SEPANJANG HARI SEWAKTU BERPUASA


Usai bersahur, telan vitalea multivitamin untuk tenaga berpanjangan sepanjang hari
Sangat disarankan kepada ibu2 hamil dan menyusu.

Kita tak hamil pun, tapi kita telan gak heheh

Vitalea ni multivitamin yang πŸ‘πŸ‘πŸ‘
Kenapa perlu makan vitalea multivitamin waktu sahur.
Jom baca πŸ˜‰

Vitamin A - Kesihatan mata, kulit, anti-oksida, melawan kanser, cegah rabun malam, bantu tumbesaran, kuatkan kerangka tulang, gusi, gigi, system respiratori, sistem imun dan rambut yang sihat.

Vitamin D – Meningkatkan kepadatan tulang, mencegah penyakit tulang lembut, osteoporosis dan psoriasis.

Vitamin E – Anti-oksida, kepejalan kulit, kulit berseri, melancar sirkulasi darah, mencegah darah beku, sakit jantung, katarak, atritis, baik untuk sistem produktif lelaki, mengurangkan kesan parut.

Vitamin C – Anti-oksida, melawan kanser, merangsang formasi kolagen, meningkatkan daya tahanan penyakit, percepat sembuh luka, mencegah selsema, gusi berdarah, darah beku, hidung berdarah.

Asid Folik – Kesihatan fetus, merangsang pengeluaran susu badan, kesihatan sel darah merah, kurangkan risiko sakit jantung dan kanser serviks, anemia, osteoporosis, tekanan, ulsert mulut, kesihatan kulit.

Vitamin B1 – Menukarkan makanan kepada tenaga, perkasa memori, kecerdasan mental, membina dan meransang peredaran darah, bantu tumbesaran, masalah keresahan, mabuk laut/darat, mengurangkan petanda herpes zoster.

Vitamin B2 – Tukarkan makanan kepada tenaga, anemia, keletihan mata, katarak, jangkitan lidah dan mulut, kekejangan.

Vitamin B3 – Tukar makanan kepada TENAGA (digalakkan jika berpuasa untuk tenaga berpanjangan) , menghasilkan hormone, meransang peredaran darah, lower blood ripid, merawat kepeningan, cirit-birit, migraine, ulser, nafas berbau, baik untuk perut dan usus.

Vitamin B6 – Metabolisma protin, baiki otot, senggugut, penenang, tenaga, elakkan muntah-muntah, bibir kering, glossitis, dermatitis, kekajangan, kebas, anemia.

Vitamin B12 – Membantu tumbesaran fetus dan kanak-kanak, bantu selera makan, tindak balas saraf, baik untuk kecerdasan otak, kekuatan fizikal, memori, focus, keupayaan seksual dan mengelakkan anemia, keletihan, keresahan, diabetis, rabun.

Biotin – Bantu B-kompleks berfungsi lebih efektif, cegah rabun, rambut beruban dan gugur, diabetis, sakit otot, eczema dan keradangan kulit.

Vitamin B5 – Meredakan tekanan, kesan penenang, melawan alahan, sembelit, keletihan, atritis, meredakan kesan sampingan akibat antibiotic, mencegah jangkitan, percepat sembuhan luka.

Kalsium – Baik untuk tulang dan gigi, darah beku, kebas, kejang, rasa sakit, insomnia, mengekalkan kadar degupan jantung normal, mencegah osteoporosis / penyakit tulang lembut.

Fosforus – Meningkatkan kepadatan tulang, diabetis, batu karang, mencegah pereputan tulang, membantu ligament / otot dan meredakan kesakitan akibat atritis, anoreksia.

Iodin – Baik untuk tirod, membantu tumbesaran fetus, tingkatkan kadar IQ kanak-kanak, membina ligament/otot dan kesinambungan tisu-tisu, kekuatan fizikal, mengawal berat badan.

Zat Besi – Membentuk hemaglobin, redakan kesakitan akibat PMS (senggugut), membantu tumbesaran, melawan penyakit, mengelakkan keletihan, anemia.

Magnesium – Kesihatan tulang, gigi, merehatkan otot dan sistem saraf, sifat penenang semulajadi, mencegah tekanan, diabetis, sakit jantung, batu karang, sakit buah pinggang, hati dan masalah penghadalamn.

Copper – Membantu menukarkan zat besi kepada haemoglobin, kesihatan rambut, edema, penyakit berkaitan tulang, masalah kebangkakan.

Zink – Meningkatkan sistem imun, percepat sembuhan luka, keupayaan seksual lelaki, mencegah masalah prostat, baik untuk deria rasa dan bau, ketajaman minda.


PENGAMBILAN ALFALFA TIDAK DIGALAKKAN WAKTU SAHUR. KENAPA?

Telan alfalfa lepas sahur.

Tak digalakkan sebab Alfalfa merupakan serat dimana kita memerlukan minum banyak air, jika telan alfalfa selepas sahur akan menyebabkan badan kita akan kekurangan air kerana alfalfa merupakan serat yang berfungsi  menyerap lebihan air dalam badan.

Nanti rasa cepat haus pulaπŸ˜…

Masa sesuai telan alfalfa 2-3 jam selepas berbuka ocey πŸ˜‰

#sharingtips
#pengedarshakleebanting

Direct wasap to order
www.wasap.my/+601133446425/ordershaklee

Friday, 2 June 2017

MISI TURUNKAN BERAT BADAN SEWAKTU BERPUASA

Salah satu cara untuk menjayakan misi untuk turunkan berat badan.

Telan Lecithin selepas berbuka. Kenapa?

Lecitin dinamakan “pengemulsi semulajadi” kerana ia mempunyai kesan ‘melekat pada lemak’….dalam kata ringkasnya,ia menyebabkan lemak tu ‘terapung’ dalam darah…dan seterusnya mencegah lemak dari melekat pada dinding membran / salur darah. Lemak yang telah diurai oleh lecithin akan keluar melalui detox / pembuangan air besar.

Tuesday, 28 February 2017

TIPS KEMPISKAN PERUT SELEPAS BERSALIN





Masalah perut buncit selepas bersalin adalah masalah normal dalam kalangan para ibu. Banyak cara  rawatan sama ada secara moden atau tradisional boleh dilakukan untuk mengempiskan perut yang buncit.
Berikut adalah petua tradisional yang boleh diamalkan oleh semua wanita dalam usaha untuk mengempiskan kembali perut yang buncit.
  1. Campur sedikit cuka, garam dan kunyit kemudian kisar. Tampal bahan kisaran pada perut dan balut dengan bengkung ketika dalam tempoh berpantang.

  1. Campur sedikit beras dan kisar halus.  Kemudian campurkan dengan adunan cekur, gula merah, air asam jawa dan sedikit air suam, kemudian tapis dan minum. Amalkan seminggu empat kali.

  1. Potong halia lebih kurang saiz 3 sentimeter, limau nipis besar sebiji, sedikit air suam, secubit garam dan lada hitam 15 biji. Kisar kesemuanya. Tapis dan minum airnya.

  1. Campurkan asam jawa, jadam dan air mendidih. Sapu adunan tersebut pada perut dan pakai bengkung sepanjang tempoh berpantang.

  1. Tumbuk beberapa potongan halia sehingga halus. Gaulkan dengan perahan asam jawa yang pekat. Makan bersama nasi panas. Selain membantu mengempiskan perut, ia memperbaiki pengaliran darah dalam badan.
Bagi ibu2 bekerja yang tidak cukup masa di cadangkan mengambil makanan tambahan / vitamin 
bagi mempercepatkan proses pemulihan, secara tidak langsung mendapat berat badan yang ideal dan kembali langsing.


VITAMIN UNTUK SELEPAS BERSALIN


TIPS ATASI KAKI KEJANG WAKTU HAMIL







Kejang kaki waktu hamil? Pengalaman yang menakutkan bagi saya. Actually ini adalah
masalah biasa bagi ibu semasa hamil. Selalunya kejang kaki ni akan kerap menyerang
ketika hamil sudah masuk trimester kedua & ketiga. Ianya berlaku di sebabkan asid yang terkumpul dalam serat otot dan membuatkan otot menjadi kejang.

Kekurangan nutrien & garam seperti kalsium & magnesium dalam darah juga salah satu sebab berlakunya kejang kaki pada waktu hamil.


Di sini saya kongsikan beberapa tips macamana nak elakkan dari di serang kekejangan kaki waktu hamil.

1. Memandangkan waktu hamil ibu hamil di larang mengambil ubat-ubatan, di sarankan mengamalkan makanan tambahan / vitamin untuk membekalkan nutrien secukupnya dalam badan.

2. Mandi dengan air suam sebelum tidur

3. Elakkan berdiri terlalu lama

4. Elakkan tidur dengan jari2 kaki menghala kebawah.

5. Buat senaman regangan kaki.

Produk cadangan Shaklee untuk kaki kejang waktu hamil
Ostematrik Kalsium & B complex

KLIK SINI untuk  Khasiat & Manfaat Ostematrik Kalsium
KLIK SINI untuk Khasiat & Manfaat Bcomplex

Direct wassap to order
www.wasap.my/+601133446425