Sunday, 4 June 2017

TIPS BERTENAGA SEPANJANG HARI SEWAKTU BERPUASA


Usai bersahur, telan vitalea multivitamin untuk tenaga berpanjangan sepanjang hari
Sangat disarankan kepada ibu2 hamil dan menyusu.

Kita tak hamil pun, tapi kita telan gak heheh

Vitalea ni multivitamin yang πŸ‘πŸ‘πŸ‘
Kenapa perlu makan vitalea multivitamin waktu sahur.
Jom baca πŸ˜‰

Vitamin A - Kesihatan mata, kulit, anti-oksida, melawan kanser, cegah rabun malam, bantu tumbesaran, kuatkan kerangka tulang, gusi, gigi, system respiratori, sistem imun dan rambut yang sihat.

Vitamin D – Meningkatkan kepadatan tulang, mencegah penyakit tulang lembut, osteoporosis dan psoriasis.

Vitamin E – Anti-oksida, kepejalan kulit, kulit berseri, melancar sirkulasi darah, mencegah darah beku, sakit jantung, katarak, atritis, baik untuk sistem produktif lelaki, mengurangkan kesan parut.

Vitamin C – Anti-oksida, melawan kanser, merangsang formasi kolagen, meningkatkan daya tahanan penyakit, percepat sembuh luka, mencegah selsema, gusi berdarah, darah beku, hidung berdarah.

Asid Folik – Kesihatan fetus, merangsang pengeluaran susu badan, kesihatan sel darah merah, kurangkan risiko sakit jantung dan kanser serviks, anemia, osteoporosis, tekanan, ulsert mulut, kesihatan kulit.

Vitamin B1 – Menukarkan makanan kepada tenaga, perkasa memori, kecerdasan mental, membina dan meransang peredaran darah, bantu tumbesaran, masalah keresahan, mabuk laut/darat, mengurangkan petanda herpes zoster.

Vitamin B2 – Tukarkan makanan kepada tenaga, anemia, keletihan mata, katarak, jangkitan lidah dan mulut, kekejangan.

Vitamin B3 – Tukar makanan kepada TENAGA (digalakkan jika berpuasa untuk tenaga berpanjangan) , menghasilkan hormone, meransang peredaran darah, lower blood ripid, merawat kepeningan, cirit-birit, migraine, ulser, nafas berbau, baik untuk perut dan usus.

Vitamin B6 – Metabolisma protin, baiki otot, senggugut, penenang, tenaga, elakkan muntah-muntah, bibir kering, glossitis, dermatitis, kekajangan, kebas, anemia.

Vitamin B12 – Membantu tumbesaran fetus dan kanak-kanak, bantu selera makan, tindak balas saraf, baik untuk kecerdasan otak, kekuatan fizikal, memori, focus, keupayaan seksual dan mengelakkan anemia, keletihan, keresahan, diabetis, rabun.

Biotin – Bantu B-kompleks berfungsi lebih efektif, cegah rabun, rambut beruban dan gugur, diabetis, sakit otot, eczema dan keradangan kulit.

Vitamin B5 – Meredakan tekanan, kesan penenang, melawan alahan, sembelit, keletihan, atritis, meredakan kesan sampingan akibat antibiotic, mencegah jangkitan, percepat sembuhan luka.

Kalsium – Baik untuk tulang dan gigi, darah beku, kebas, kejang, rasa sakit, insomnia, mengekalkan kadar degupan jantung normal, mencegah osteoporosis / penyakit tulang lembut.

Fosforus – Meningkatkan kepadatan tulang, diabetis, batu karang, mencegah pereputan tulang, membantu ligament / otot dan meredakan kesakitan akibat atritis, anoreksia.

Iodin – Baik untuk tirod, membantu tumbesaran fetus, tingkatkan kadar IQ kanak-kanak, membina ligament/otot dan kesinambungan tisu-tisu, kekuatan fizikal, mengawal berat badan.

Zat Besi – Membentuk hemaglobin, redakan kesakitan akibat PMS (senggugut), membantu tumbesaran, melawan penyakit, mengelakkan keletihan, anemia.

Magnesium – Kesihatan tulang, gigi, merehatkan otot dan sistem saraf, sifat penenang semulajadi, mencegah tekanan, diabetis, sakit jantung, batu karang, sakit buah pinggang, hati dan masalah penghadalamn.

Copper – Membantu menukarkan zat besi kepada haemoglobin, kesihatan rambut, edema, penyakit berkaitan tulang, masalah kebangkakan.

Zink – Meningkatkan sistem imun, percepat sembuhan luka, keupayaan seksual lelaki, mencegah masalah prostat, baik untuk deria rasa dan bau, ketajaman minda.


#tipssahur
#pengedarshakleebanting

PENGAMBILAN ALFALFA TIDAK DIGALAKKAN WAKTU SAHUR. KENAPA?

Telan alfalfa lepas sahur.

Tak digalakkan sebab Alfalfa merupakan serat dimana kita memerlukan minum banyak air, jika telan alfalfa selepas sahur akan menyebabkan badan kita akan kekurangan air kerana alfalfa merupakan serat yang berfungsi  menyerap lebihan air dalam badan.

Nanti rasa cepat haus pulaπŸ˜…

Masa sesuai telan alfalfa 2-3 jam selepas berbuka ocey πŸ˜‰

#sharingtips
#pengedarshakleebanting

Friday, 2 June 2017

MISI TURUNKAN BERAT BADAN SEWAKTU BERPUASA

Salah satu cara untuk menjayakan misi untuk turunkan berat badan.

Telan Lecithin selepas berbuka. Kenapa?

Lecitin dinamakan “pengemulsi semulajadi” kerana ia mempunyai kesan ‘melekat pada lemak’….dalam kata ringkasnya,ia menyebabkan lemak tu ‘terapung’ dalam darah…dan seterusnya mencegah lemak dari melekat pada dinding membran / salur darah. Lemak yang telah diurai oleh lecithin akan keluar melalui detox / pembuangan air besar.


Tuesday, 28 February 2017

TIPS KEMPISKAN PERUT SELEPAS BERSALIN





Masalah perut buncit selepas bersalin adalah masalah normal dalam kalangan para ibu. Banyak cara  rawatan sama ada secara moden atau tradisional boleh dilakukan untuk mengempiskan perut yang buncit.
Berikut adalah petua tradisional yang boleh diamalkan oleh semua wanita dalam usaha untuk mengempiskan kembali perut yang buncit.
  1. Campur sedikit cuka, garam dan kunyit kemudian kisar. Tampal bahan kisaran pada perut dan balut dengan bengkung ketika dalam tempoh berpantang.

  1. Campur sedikit beras dan kisar halus.  Kemudian campurkan dengan adunan cekur, gula merah, air asam jawa dan sedikit air suam, kemudian tapis dan minum. Amalkan seminggu empat kali.

  1. Potong halia lebih kurang saiz 3 sentimeter, limau nipis besar sebiji, sedikit air suam, secubit garam dan lada hitam 15 biji. Kisar kesemuanya. Tapis dan minum airnya.

  1. Campurkan asam jawa, jadam dan air mendidih. Sapu adunan tersebut pada perut dan pakai bengkung sepanjang tempoh berpantang.

  1. Tumbuk beberapa potongan halia sehingga halus. Gaulkan dengan perahan asam jawa yang pekat. Makan bersama nasi panas. Selain membantu mengempiskan perut, ia memperbaiki pengaliran darah dalam badan.
Bagi ibu2 bekerja yang tidak cukup masa di cadangkan mengambil makanan tambahan / vitamin 
bagi mempercepatkan proses pemulihan, secara tidak langsung mendapat berat badan yang ideal dan kembali langsing.


VITAMIN UNTUK SELEPAS BERSALIN


TIPS ATASI KAKI KEJANG WAKTU HAMIL







Kejang kaki waktu hamil? Pengalaman yang menakutkan bagi saya. Actually ini adalah
masalah biasa bagi ibu semasa hamil. Selalunya kejang kaki ni akan kerap menyerang
ketika hamil sudah masuk trimester kedua & ketiga. Ianya berlaku di sebabkan asid yang terkumpul dalam serat otot dan membuatkan otot menjadi kejang.

Kekurangan nutrien & garam seperti kalsium & magnesium dalam darah juga salah satu sebab berlakunya kejang kaki pada waktu hamil.


Di sini saya kongsikan beberapa tips macamana nak elakkan dari di serang kekejangan kaki waktu hamil.

1. Memandangkan waktu hamil ibu hamil di larang mengambil ubat-ubatan, di sarankan mengamalkan makanan tambahan / vitamin untuk membekalkan nutrien secukupnya dalam badan.

2. Mandi dengan air suam sebelum tidur

3. Elakkan berdiri terlalu lama

4. Elakkan tidur dengan jari2 kaki menghala kebawah.

5. Buat senaman regangan kaki.

Produk cadangan Shaklee untuk kaki kejang waktu hamil
Ostematrik Kalsium & B complex

KLIK SINI untuk  Khasiat & Manfaat Ostematrik Kalsium
KLIK SINI untuk Khasiat & Manfaat Bcomplex

Untuk order hubungi saya pengedar shaklee anda
Aya Suria 019 2422035 (call /wassap)

Wednesday, 21 December 2016

TIPS BISNES ONLINE

Tips bisnes online

Salah satu tips yang penting iaitu
Personal Coaching with Mentor.

Walaupun  kita berbisnes online perlu ada mentor untuk guide kita supaya lebih sukses.

Bukan apa, untuk ambil cas2 positif dan 'aura' dari mentor. Kalau rasa down dalam bisnes better cari mentor untuk cas semula energy.

3 tahun bisnes Shaklee tapi masih banyak lagi ilmu yang perlu di gali.

Nak bisnes Shaklee macam kita
meh la 😘

p/s: untuk anda yang bisnes online boleh lah
share tips ni untuk manfaat bersama. Sharing is caring.

ayacuya.blogspot.com

Friday, 5 August 2016

RESEPI POPIA KETAM CHEESE

Assalamualaikum sahabat semua
Few month menyepi kat blog ni. Maklum lah agak bizy dengan bisnes dgerai cuya hihi. Alhamdulillah bisness agak menggalakkan.

Actually kali ni dengan baik hatinya saya nak share resepi terbaru dgerai saya. Popia ketam cheese. Waaah bunyinya agak menyelerakan. Haha memang lah!

Ok jom kita tengok resepi popia yang ohsem ni.

BAHAN2

Kulit Popia
Ketam stick
Carrot
Chesse keping

CARANYA

carrot tu mesti diparut. Pastu chese keeping tu potong dua
Kopek kulit popia letak chese ketam dan carrot then gulung lah. Siap di goreng
Mudahnyaaaa haha..untuk sos tu u all boleh lah guna2 apa2 sos yang korang suka. Tapi kalau nak lagi sedap cicah dengan sos homemade by my moms. Sedaaap..macam tu kena beli lah kat cuya. Haha

So cuba lah!
Sori gambar popia takde sebab tak cukup data nak upload gambar. Haha. Korang bayangkanlah sendiri
Hihi

Oh ye nak bagi tahu produk promosi untuk bulan ogos 2016 ni
Ostematrik kalsium
Harga memang murah. Nak order contact kita. Ocey ♡