Tuesday, 4 November 2014

TIPS KAWAL NAFSU MAKAN

1. Kerap minum air putih / kosong.
Ramai di antara kita yang tidak dapat membezakan antara rasa lapar dengan dehidrasi.
Adakalanya kita merasakan perut kosong dan menganggapnya sebagai rasa lapar.  kemudian mengambil makanan yang sebenarnya tidak diperlukan oleh tubuh.  Untuk mengatasinya, kita harus selalu bersedia dengan air putih sebagai ‘jalan selamat’ jika anda terasa ‘lapar’.


2. Melakukan senaman.
Buang jauh-jauh anggapan sebahagian orang bahawa bersenam hanya akan membuatkan anda berasa semakin lapar; bersenam justeru akan membantu mengurangi nafsu makan!


3.  Jangan Lewat sarapan pagi.
Dalam menjalani aktiviti harian, sarapan sangat penting.  Jadi, jangan lengah-lengahkan waktu sarapan pagi. Jika kita tidak bersarapan, kita akan berasa sangat lapar. Kesudahannya, kita akan makan tengahari dengan jumlah lebih banyak. Perkara ini tidak baik bagi tubuh. Dengan bersarapan, maka metabolism tubuh  akan bekerja lebih awal, dan membuatkan kita berasa lebih lama kenyang.


4. Ambil protein ketika sarapan.
Protein membantu kita mempertahankan energi dan tenaga untuk melakukan aktiviti sepanjang hari. Oleh sebab itulah, sebaiknya ambil makanan yang rendah kalori namun berprotein tinggi ketika bersarapan pagi.


5. Minum teh hijau
Jika kita gemar ‘makan-makan’ , terutama makanan ringan seperti kerepek atau coklat pada petang hari atau ketika a berasa bosan/stress? Ganti kebiasaan ‘makan-makan’ dengan minum teh hijau panas. Ekstrak teh hijau akan meningkatkan ‘norepinefrin’(hormone yang meningkatkan pengeluaran kalori) pada taraf sel sehingga pengeluaran kalori dapat ditingkatkan. Selain itu, teh hijau juga dapat meningkatkan metabolism lemak, pengeluaran kalori dan penurunan berat badan.


6. Makan dengan teratur
Makan besar dengan jumlah yang banyak sekali atau dua kali dalam sehari menjadi satu kesalahan, Yang penting, adalah makan dengan teratur tiga hingga empat kali sehari, namun dengan jumlah yang sedikit. Perkara ini akan menghindarkan kita daripada sering berasa lapar, yang biasanya akan membuatkan kita makan lebih banyak.


7. Amalkan suplemen seperti minyak ikan yg mengandungi omega 3.
Dimana omega 3 akan bertindak balas dengan hormon Leptine yg mengawal selera makan. Di cadangkan mengambil supelemen omega guard Shaklee dimana ianya mengandungi 1000 mg minyak ikan yg mengandungi Omega 3, DHA,EPA dan sebagainya.


Minyak ikan omega guard Shaklee
Harga Runcit RM 136 / 90 biji.
stok untuk 1-2 bulan.
berminat hubungi saya
Pn.Aya Suria
019 2422035.
Post a Comment