Thursday, 17 April 2014

FAKTA: 10 JENIS MAKANAN YANG BUAT KITA SENANG JADI GEMOKSSS

Assalamualaikum.

Ehem2..baca tajuk pun dah takut eik...hahaha..lagi2 pada yg tengah diet tu. .Hmm..agak2 korang tau tak jenis makanan yg senang buat berat badan kita naik. Cer teka, cer teka.


Jangan tak percaya, ada sesetengah orang yg sedang berdiet, sanggup tak makan, buat senaman setiap hari, siap ikut weight loss program lagi, tapi bila time timbang berat badan tetap sama,makin naik pun ada. Time tu dok terpikir apa lagi yg perlu aku buat? kat mana silapnya ni? dan mcm2 lg persoalan timbul. 


Ok, berbalik pada tajuk kita, korang percaya tak ada beberapa jenis makanaan yg buat berat badan bertambah?  10 makanan ni sume nya sedap2 belaka. Time makan mmg tak ingat, tapi tau tak sekali kita makanan tu masuk dalam badan kita berapa jumlah kalori / kolestrol yang akan meningkat? agak2 korang sedar tak? tau2 je badan dah kembang semangkuk. kikiki..Ok jom kita tgk senarai makanan tersebut:- baca tau jgn x baca. penting ni.



1. Nasi Lemak.



Kegemaran setiap rakyat Malaysia. Hidangan nasi lemak (mengandungi karbohidrat,protein,lemak) lebih kurang 390 kalori tak termasuk sambal, telur rebus, ikan bilis dan kekacang. Hidangan lengkap lebih kurang 450-500 kalori. Kalau anda makan nasi lemak bertambah dan kadang kadang ada ayam goreng (240 kalori), sambal sotong(170 kalori) atau lauk yang lain, rasa rasa menggemukkan tak?
2. Roti Canai.

Paling senang, paling cepat. Siapa yang tak suka kan? Satu keping roti canai bersamaan dengan 300 kalori. Kalau anda makan dua keping dah 600 kalori, itu baru hidangan sarapan pagi, lunch, dinner dan snek diantaranya anda nak makan apa? Bayangkan kalau berlari di treadmill atau jogging, kenalah berlari dalam 90min barulah bakar 600 kalori.

3. Nasi Goreng.

Biasanya satu pinggan dalam 630 kalori. Kerana nasi tersebut digoreng, ditambah pula dengan ayam dan telur serta sedikit sayur, menjadikan nasi goreng kurang seimbang. Nilai kalori tinggi lebih kepada lemak dan karbohidrat. Kalau nak makan, cuba jangan lebih segenggam tangan.

4. Ais krim.

Ais krim memang sedap! Siapa tak nak. Lagi-lagi dengan cuaca di Malaysia yang panas 365 hari setahun.  Tetapi ingat, ais krim tinggi lemak dan gula serta kalori – dua scoop ais krim pun dah 380 kalori. Macam mana tu?

5. Burger Ramly.

Sebenarnya bukanlah burger Ramly semata-mata. Burger memang tinggi kalori. Daging kisar tinggi nilai lemak. Satu hidangan burger biasanya lebih 475 kalori. Biasanya makan ada keju, sos cili, mayonis, kadang kadang special sikit ada telur. Agak agak berapa kalori?

6. Mee kari.

Hidangan mee dengan sup kari,santan. Menyelerakan! Kalori lebih kurang 500. Kalau teringin juga, apa salahnya ganti dengan mee sup, baru 380 kalori.

7. Makanan bergoreng.

Rata-rata kebanyakan makanan bergoreng. Sekeping pisang goreng pun dah 170 kalori. Makanan seperti ini tak sesuai sebab digoreng mengunakan minyak (1g fat : 9 kalori) dan lagi-lagi kalau dipakai minyak yang sama. Jadi kalau boleh kurangkan makanan bergoreng, cari alternatif lain(rebus, panggang dll)

8. Susu Pekat Manis.



Susu penuh krim ini sememangnya kurang elok untuk anda! Kandungan lemak tinggi dan walaupun ia ada sumber kalsium, dinasihatkan menggantikannya dengan kurang kandungan lemak atau rendah lemak. Satu sudu susu pekat manis biasa mengandungi dalam 60kcal.

9. Roti Manis dan Donut.

Kadang kadang orang salah sangka roti tidak memberi kesan kegemukan apa apa. Tetapi roti manis seperti roti krim dan coklat memang tinggi dengan kandungan lemak dan karbohidrat. kalori. Boleh cuba roti wholemeal.

10. Mayonis.

Suku cawan mayonis mengandungi 360 kalori (40g lemak). Memang kurang sihat jika anda penggemar mayonis yang tegar. Jadi kurangkan! 

Sumber artikel : http://kevinzahri.com/blog/health-fitness/10-makanan-paling-menggemukkan-malaysia.

Sebenarnya makanan yang disenaraikan ini tak menggemukkan pun, cuma bergantung kepada anda BERAPA BANYAK orang makan dan KUANTITI yang diambil. Pada yang tengah berdiet kalau dah " ter" makan banyak tu blh cover dgn makan SHAKLEE hehehe..at least apa2 yg kita terlebih makan tu blh la di neutral & detox semula.. kalau2 berminat nak try produk shaklee rajin2 la jln2 kat blog saya ni..mcm2 produk ada, boleh survey2..if berminat leh la contact saya. 
Nak tahu suplemen BASIC Shaklee utk diet KLIK SINI.

Pertanyaan, konsultasi dan pesanan produk boleh hubungi saya di:
https://www.facebook.com/


Post a Comment