Thursday 11 September 2014

TIPS ATASI PERUT BUNCIT

Assalamualaikum. Siapa perutnya buncit angkat tangan? 
hehehe..saya percaya mesti ada yang tak suka kalau 
berperut buncit kan? kalau lelaki takpe kot..seksi gitu..hehehe..kalau perempuan buncit? eeee..mesti x comey kan...ok entri kali ni saya nak share macamana nak elakkan dari perut tu buncit dan macamana cara nak kempis kan perut yang buncit dan menggeleber tu. 





Kalau nak tau Antara punca utama yang menyebabkan masalah perut buncit adalah disebabkan sistem penghadaman yang tidak lancar.


 Berikut adalah 5 tips yang dapat membantu melancarkan lagi sistem penghadaman dan secara tidak langsung dapat membantu untuk mengatasi masalah perut buncit yang di hadapi.


1. Jus limau - Sebaiknya, pada awal pagi sebelum bersarapan, kita perlu meminum segelas jus limau. Ini kerana ia dapat membantu membersihkan sisa-sisa makanan dan juga asid yang tertinggal didalam perut anda. Antara minuman lain yang boleh anda gunakan adalah seperti lemon dan epal hijau.

2. Elakkan minuman sejuk ketika makan - Makanan akan lebih cekap dicernakan sekitar suhu badan. Minuman sejuk akan merendahkan lagi suhu badan dan akan melambatkan proses pencernaan makanan. Ini secara tidak langsung akan memberi masalah perut buncit kepada anda. Jika kita suka minum ketika makan, ambil minuman yang panas atau suam. elak kan minum ais ye sebab ais ni lagi mudah perut kita jadi buncit.

3. Berpuasa - Berpuasa adalah satu cara paling berkesan untuk merehat dan melancarkan sistem penghadaman

4. Kunyah makanan sehingga betul-betul hancur - Salah satu mekanisme terpenting untuk sistem penghadaman manusia tetapi sering diabaikan adalah mengunyah makanan sehingga hancur. Mengunyah adalah peringkat pertama untuk proses pencernaan dan juga sebagai isyarat kepada organ-organ untuk merembeskan jus pencernaan (enzim pankreas, asid perut, dan lain-lain) untuk menerima makanan yang akan masuk.

5. Kombinasi makanan - Salah satu faktor lain yang menyebabkan masalah perut buncit adalah memilih kombinasi makanan yang tidak baik untuk sistem pencernaan manusia. Makanan terbahagi kepada 3 komponen utama iaitu , karbohidrat (roti, kentang, beras), protein (daging, tenusu, kacang, soya) dan lemak (minyak masak). Ketiga-tiga makanan ini tidak baik dimakan dalam satu hidangan.


Haaaa..lagi satu, sistem detoks / pembuangan kita mesti la lancar. kalau makan hari2 tapi tak keluar2 memang senang la perut tu buncit. So untuk senang membuang dan membersihkan usus kita yang banyak toksin tu, boleh la cuba makan Herbalax dari Shaklee. Saya pun sendiri mengamalkan makan herbalax ni, memang best. Membuang pun senang. Perut memang kempis..seriussss..tak tipu..huhhhuhu..paling penting kalau  tak nak buncit sila la tinggalkan minum ais. or air batu ye..kena korban la sikit kalau nak cantik. kan.kan.


Herba lax shaklee sangat best, selain untuk senang membuang   blh juga :

melegakan sembelit
meningkatkan kesiatan sistem penghadaman
menyokong kesihatan usus
membantu menyahtoksinkan badan
membantu mengurangkan berat badan

sebotol ada 120 biji/ seminggu hanya ambil 4-6 biji. 
harga rm0.40 sebiji. murah sahaja









Comments
0 Comments
- See more at: http://mxdotmy.blogspot.com/2013/04/cara-pasang-kotak-komen-facebook-di-blog.html#sthash.H7stDJxi.dpuf

No comments :