Wednesday, 12 August 2015

TANDA-TANDA AWAL DIJANGKITI KURAP





Assalamulaikum.


Entry kali ni saya nak sharing tentang penyakit kurap. Malu kot kalau ada kurap hhihii..macamana ye kurap ni boleh terjadi, kadang2 tetiba je gatal2 tak perasan pun bakteria kurap ni tengah membiak..hhihi..sedap garu lama2 makin teruk.

Kurap pada peringkat awal boleh dikenali dengan melalui rupa ruam yang berbentuk bulat atau cincin. Pada peringkat yang kronik ia boleh membengkak, berkudis atau gatal bernanah. 
Kurap jika di biarkan tanpa dirawat akan menjadi semakin teruk.

Dari hasil bacaan saya Penyakit kurap ni terjadi daripada persekitaran yang tidak seimbang, kadar kelembapan dan penerimaan cahaya matahari. Selalunya berpunca dari kebersihan. Antara tabiat yang tidak sihat menjadi punca pada kurap :

1. Memakai pakaian yang masih belum kering.
2. Memakai pakaian basah dalam keadaan yang tidak berangin dan tidak terkena cahaya matahari dan berterusan lembab dalam tempoh yang lama.
3. Memakai pakaian yang baru dijemur dan masih panas.
4. Berada dalam bilik yang lembab, malap dan tidak dimasuki cahaya matahari.

Kalau korang nak tau bakteria yang terdapat pada kurap merebak dalam keadaan yang lembab tetapi hangat. Petua orang2 dulu kalau nak elak bakteria kurap ni merebak kena rajin2 gosok dengan bawang putih. Tenyeh kat tempat kurap tu. Panas kot..hahaha.. tu cara lama, kalau cara moden kita boleh amalkan makan suplemen. Insya Allah kulit sihat luar & dalam.


Ermm tu je info nak share hari ni. opss nak tahu cara cegah penyakit Kurap? KLIK SINI 




ayasuria
Pengedar Sah Shaklee
0192422035 (Call / Wasap)
Post a Comment